ایمیل مارکتینگ از 0 تا 100
در این مقاله از صفر تا صد ایمیل مارکتینگ را بدون هیچ پیشنیاز و و دانشی با هم بررسی میکنیم. پس در این مقاله از مجموعه مقاله های بازاریابی https://bememim.com/digital-marketing/ با ما همراه باشید.
ایمیل مارکتینگ چیست؟
از زمانی که اولین ایمیل در سال 1972 ارسال شد، تا امروز که روزانه میلیاردها ایمیل ارسال و دریافت میشود، مردم تغییرات زیادی در شیوهی زندگی و کار خود دادهاند. سوال این است که آیا در این مسیر طولانی و با این تغییرات شدید در نحوهی استفاده از ایمیل، هنوز ایمیل مارکتینگ میتواند قطعهای از پازل دیجیتال مارکتینگ باشد؟ آیا برای کسی که در دنیای امروز به دنبال یادگیری فنون مختلف دیجیتال مارکتینگ است، هنوز یادگیری ایمیل مارکتینگ یا بازاریابی ایمیلی یک ضرورت به حساب میآید؟ پاسخ سادهی این سوالات در یک کلمه خلاصه میشود: بله.
برای آموزش ایمیل مارکتینگ حرفه ای و یافتن پاسخ سوال ایمیل مارکتینگ چیست و چگونه به رشد یک کسب و کار کمک میکند، کالج تپسل تا پایان این دوره و در ۱۳ درس همراه شما خواهد بود.
ایمیل مارکتینگ یا بازاریابی ایمیلی چیست؟
برای شروع این دوره و آموزش ایمیل مارکتینگ ابتدا باید تعریف کنیم ایمیل مارکتینگ چیست؟
ایمیل مارکتینگ یا بازاریابی ایمیلی شکلی از بازاریابی مستقیم یا direct marketing است و ابزاری ضروری برای بازاریابی در کسب و کار به شمار میرود. به زبان ساده ایمیل مارکتینگ، ارسال ایمیل به گروهی از افراد برای معرفی، ترویج خدمت یا معرفی محصول است. اما تعریف بهتر برای ایمیل مارکتینگ را میتوان ایجاد ارتباط بیشتر و عمیقتر با مشتریان و لیدها از طریق ارسال ایمیل دانست.
هدف استفاده از ایمیل مارکتینگ در یک کسب و کار
پس از دریافت پاسخ سوال مهم «ایمیل مارکتینگ چیست» باید با اهداف استفاده از این روش مهم در دنیای بازاریابی آشنا شویم. ارسال ایمیل تبلیغاتی معمولاً با اهداف زیر انجام میشود:
ارتباط بیشتر با مشتریان قبلی برای افزایش وفاداری آنها به برند و ترغیب به خرید مجدد
ارسال ایمیل معرفی محصول و کسب و کار برای یافتن مشتریان جدید
در ایمیل مارکتینگ میتوان در داخل ایمیل، تبلیغاتی از کسبوکارهای دیگر نیز قرار داد. اضافه کردن تبلیغات شما در ایمیل ارسالی کسبوکاری دیگر به مشتریانش نیز میتواند تأثیر بسزایی در آگاهی از برند و معرفی محصول شما داشته باشد.
افزایش تعداد مشتریان، مهمترین دلیل استفاده از بازاریابی ایمیلی در دنیای امروز
طبق آخرین گزارشها، سرویس ایمیل گوگل (جیمیل) با بیش از یک میلیارد و هشتصد میلیون کاربر، به عنوان پرمخاطبترین سرویس ایمیل در جهان شناخته میشود که خود باعث خرید ایمیل مارکتینگ توسط کسب و کارها است. ایمیل یکی از شخصیترین فضاهای آنلاین به حساب میآید و اغلب مردم به دلایل متنوع به طور روزانه از آن استفاده میکنند. طبق آمار، بیش از 88% از دارندگان گوشیهای هوشمند از تلفن همراه خود برای چک کردن ایمیل استفاده میکنند. همچنین در میان انواع فعالیتهایی که مردم با گوشی هوشمند انجام میدهند –اعم از عکاسی، تماس، چت و …– ایمیل بیشترین استفاده را دارد. باتوجهبه این توضیحات آیا ایمیل فقط برای مصارف شخصی مورد استفادهی مردم قرار میگیرد؟
تبلیغ در فضای وبسایتهای معتبر ایرانی در مدیااد
مدیااد، به شما کمک میکند تا کمپینهای تبلیغاتی کسبوکار خود را در معتبرترین وبسایتهای ایرانی اجرا کنید و برند خود را در مقابل چشم مخاطبان هدفتان قرار دهید.
تحقیقات نشان میدهند که 86% از مصرفکنندگان، علاقهمند به دریافت ماهانه و 15% مایل به دریافت روزانه ایمیل از کسبوکارهای مورد استفادهشان هستند. همین استقبال مردم از ایمیلهای کسبوکارهاست که باعث شده که نرخ کلیک کمپینهای ایمیلی 6 برابر نرخ کلیک در یک توئیت باشد و سهچهارم سازمانها در انتهای سال 2016، نرخ بازگشت سرمایهی ایمیل را خوب یا عالی توصیف کنند. شاید دلیل این توصیف، مقایسهی عملکرد مشتریان بهدستآمده از کانالهای مختلف بازاریابی باشد: 4.24% از کسانی که از طریق ایمیل مارکتینگ مشتری یک کسب و کار شدهاند به خرید محصولات/خدمات پرداختهاند، در مقایسه با 2.49% که از طریق موتورهای جستوجو و 0.59% که از طریق شبکههای اجتماعی به خرید از یک کسبوکار روی آوردهاند. طبق آخرین آمار، بازاریابی ایمیلی همچنان از مدلهای مهم و موثر در بازاریابی محسوب میشود.
مزایای استفاده از بازاریابی ایمیلی
پس از آنکه دریافتیم ایمیل مارکتینگ چیست و اعداد و ارقامی از تبلیغات ایمیلی بیان کردیم، زمان آن است که بدانیم بازاریابی ایمیلی و استفاده از سرویس ایمیل مارکتینگ چه مزایایی دارد.
شاید بتوان مهمترین مزایای ایمیل را این 3 مورد دانست:
1- دسترسی به ایمیل از طریق موبایل و تبلت
75% از کاربران Gmail از طریق گوشی هوشمند به ایمیل خود دسترسی دارند و بیش از 66% از ایمیلها روی موبایلها و تبلتها خوانده میشوند. این امکان دسترسی همیشگی به مخاطب در هرجایی که حضور دارد، از عهدهی تعداد کمی از کانالهای بازاریابی برمیآید. البته باید توجه داشت که این ویژگی برای شبکههای اجتماعی نیز فراهم است اما این مشابهت را در کنار مزیت بعدی باید قرار داد تا اهمیت این دسترسی همیشگی و آسان بهتر نمایان شود.
2- شخصی سازی ایمیل، راهی برای ارتباط بهتر با مشتری
David Newman نویسنده کتاب پر فروش Do it! Marketing:
ایمیل قابلیتی دارد که بسیاری از کانالهای بازاریابی ندارند: خلق ارتباط ارزشمند و شخصی با مخاطبان در مقیاس بزرگ.
در بازاریابی امروز که خلق یک تجربهی شخصی برای هر مشتری یکی از کلیدیترین فعالیتهای بازاریابی محسوب میشود، انعطاف زیاد ایمیل برای شخصیسازی، آن را به ابزاری مهم برای بازاریابان دیجیتال تبدیل کرده است و 83% از سازمانها از حداقلهای دستهبندی مخاطب و شخصی سازی در خدمات ایمیل مارکتینگ خود استفاده میکنند.
3- قیمت ایمیل مارکتینگ، تبلیغی مناسب برای کسبوکارهای جوان
قطعا هزینه ایمیل مارکتینگ در انتخاب کسب و کارها برای استفاده از این سرویس مهم است. بازاریابی ایمیلی یکی از ارزانترین راههای ارتباط با مخاطب است. پیشرفت تکنولوژی باعث میشود قیمتهای دیجیتال مارکتینگ هر روز کمتر از دیروز شوند. امروزه کسر بهرهوری به قیمت برای دیجیتال مارکتینگ، بسیار بیشتر از این کسر برای تبلیغات آفلاین است و با نگاهی به تعرفه ایمیل مارکتینگ، میتوان دید که یکی از ارزانترین بخشهای دیجیتال مارکتینگ است. قیمت ایمیل مارکتینگ گاهی رایگان و گاهی فقط چند ده ریال به ازای هر ایمیل است.
دلایل فوق، 83% از کسبوکارها را قانع کردهاند که برای بازاریابی محتوایی از بستر ایمیل استفاده کنند، اما این تنها راه استفاده از قدرت ایمیل مارکتینگ نیست. در ادامه به برخی راهکارهای تعیین استراتژی برای ارسال ایمیل به مخاطبان اشاره خواهیم کرد.
داشتن یک ایمیل مارکتینگ خوب در سال ۲۰۱۸ را در کالج تپسل بخوانید
نقش ایمیل مارکتینگ در نقشه کلی دیجیتال مارکتینگ
گام اول در تعیین استراتژی ایمیل مارکتینگ چیست؟مانند همهی فعالیتهای دیگر بازاریابی، اولین قدم در تعیین استراتژی استفاده از بازاریابی ایمیلی هم، تعیین اهداف است. بستر ایمیل به یک کسبوکار فرصتهای بینظیری مثل درگیر کردن مخاطب با برند، ایجاد وفاداری در او و پررنگ بودن در ذهن مخاطب را میدهد، در نتیجه مهم است که بدانید این بستر برای کسبوکار شما چه فرصتی مهیا میکند. آیا قرار است استفاده از کمپینهای ایمیلی باعث افزایش بازدید سایت شما شود یا رونمایی از محصولات جدید را به مخاطبان معمولی خود اطلاع دهید؟ و یا میخواهید از ایمیل برای افزایش 10 درصدی فروش از طریق ارسال تخفیف به مشتریان وفادار استفاده کنید؟
برای پاسخ به این سوال اساسی، بهتر است نگاهی به سیر تبدیل یک مخاطب به مشتری داشته باشید و با توجه به ابزارهای مختلف و کانالهایی که برای دیجیتال مارکتینگ دارید، تصمیم بگیرید که ایمیل برای کدام مرحله موثرتر است. بیایید برای این کار، به نقشهی سفر مشتری (customer journey) نگاهی بیندازیم:
ایمیلمارکتینگ
منبع عکس سایت hubspot.com است.
آشنایی با 5 دسته مختلف مشتریان یک کسب و کار در حوزه دیجیتال مارکتینگ :
1. غریبهها (strangers) یا کسانی که تا اکنون با این برند ناآشنا هستند.
2. بازدیدکنندگان (visitors) یا کسانی که وبسایت را برای اولین بار تماشا کردهاند.
3. مخاطبان (leads) یا کسانی که از طریق سایت نسبت به برند اشتیاقی نشان دادهاند مثلا در خبرنامه عضو شدهاند یا از طریق Call to action به یک لندینگ پیج رفتهاند و یا از نمونهی رایگان خدمات/محصولات (demo) استفاده کردند.
4. خریداران (customers) یا کسانی که حداقل یک بار از کسبوکار خدمات/محصولات خریداری کردهاند.
5. مشتریان (promoters) یا کسانی که بارها از خدمات/محصولات یک کسبوکار استفاده کردهاند و با خیال راحت آن را به خانواده و دوستان خود هم معرفی میکنند.
براساس این دستهبندی، میتوان 4 مرحلهی کلی برای فعالیتهای بازاریابی تعریف کرد:
1. جذب غریبهها
2. تبدیل بازدیدکنندگان به مخاطب
3. ترغیب مخاطب برای خرید
4. وفادار کردن خریداران
ایمیل مارکتینگ میتواند در هریک از این 4 مرحله به کمک کسب و کار شما بیاید اما اینکه در کدام مرحله موثرترین ابزار شما باشد، بستگی به نوع کسب و کار شما دارد. بهطور کلی، شاید بتوان بهترین مرحله برای استفاده از ایمیل مارکتینگ را مرحلهی سوم دانست، جایی که بازدیدکنندگان وبسایت شما به مخاطبانتان تبدیل شدهاند و با عضویت در خبرنامه یا استفاده از نمونهی رایگان، نسبت به برند شما اشتیاق نشان دادهاند و حالا کار شما این است که آنها را برای خرید اول آماده کنید.
کاربردهای موثر ایمیل مارکتینگ
کاربرد ایمیل مارکتینگ تنها به ۴ مرحله بازاریابی محدود نمیشود. برای اینکه بتوانید کاربرد ایمیل مارکتینگ در همهی مراحل را ببینید و استراتژی مخصوص به کسب و کار خود را طراحی کنید برخی از دلایل کسب و کارها برای ارسال ایمیل را دوره میکنیم:
ایمیلمارکتینگ
ارسال ایمیل برای خوشآمدگویی به کاربران
بعد از عضویت کاربر در خبرنامه، یک ایمیل به او بزنید تا هم از انجام شدن روند عضویت مطمئن شود و هم ورود او به کسب و کارتان را تبریک بگویید. معرفی برخی لینکهای مفید برای شروع استفاده از وبسایت و یا معرفی یک فرد از سازمانتان که برای ارتباطهای بعدی با او در ارتباط باشد میتواند این ایمیل را ارزشمندتر کند.
اطلاع رسانی از طریق خبرنامه ایمیلی
ارسال ایمیل براساس زمانبندی معین که آخرین پستهای بلاگ، جدیدترین محصولات و اخبار جدید کسب و کار شما را در اختیار کاربران قرار بدهد، میتواند ارتباط ذهن کاربر با برند شما را تبدیل به یک رابطهی دائمی کند. سعی کنید در خبرنامه از انواع مختلف امکانات مثل متن، عکس، ویدیو، اسکرینشات، گیف و … استفاده کنید و حتما کاربر را برای مطالعهی بیشتر به وبسایت، بلاگ یا لندینگپیج ارجاع دهید.
ارسال ایمیل به کاربران قدیمی برای اعلام رونمایی از محصول جدید
کاربران قبلی شما محتملترین مشتریان محصولات/خدمات جدید شما خواهند بود. بعد از رونمایی از هر محصول/خدمات جدید یک ایمیل به مشتریان قبلی خود بزنید و آنها را از ویژگیهای هیجانانگیز محصولات/خدمات جدید خود مطلع کنید.
بازگو کردن تجربیات موفق مشتریان در ایمیل
تجربههای موفق مشتریان قبلی خود را در قالب جملاتی که از زبان خود آنها گفته شود جمعآوری کنید و بهترینها را برای مخاطبان خود بفرستید. سعی کنید در هر تجربه، مخاطب با بخشی از کسب و کار شما بیشتر آشنا شود و جملات محدود به تعریف و تمجید از کسبوکار نشوند.
ارسال فرم آنلاین نظرسنجی برای مخاطبان
بعد از یک دوره استفاده از محصولات/خدمات از خریداران خود بخواهید نظرات خود را در قالب یک فرم آنلاین به اطلاع شما برسانند. با این کار هم ارزش نظرات آنها را به ایشان گوشزد خواهید کرد و هم میتوانید بهترین راه بهبود محصولات/خدمات خود را پیدا کنید. فرمها را کوتاه و موجز طراحی کنید و مطمئن شوید دسترسی به آنها از طریق لینکی که در ایمیل قرار دادهاید به سادگی امکانپذیر است. برخی ابزارهای آنلاین برای طراحی فرمهای نظرسنجی عبارتند از: گوگلفرم، ووفو و گتفیدبک.
قدردانی از مشتریان
از قدرت تشکر برای خلق یک خاطرهی خوب در ذهن مخاطب استفاده کنید؛ بعد از خرید یا شرکت در نظرسنجی همگانی و یا برای X سال وفاداری.
یادآوری “آخرین فرصت” به مشتریان
ایمیلهایی که آخرین فرصت برای استفاده از یک کد تخفیف، حراج، شرکت در یک رویداد و … را به مخاطبان یادآوری میکنند در دنیای شلوغ امروز که خیلی از فرصتها به دست فراموشی سپرده میشوند برای بسیاری از کاربران ارزشمند به حساب میآیند. اگر ددلاینها تمدید شدهاند هم ایمیل راه خوبی برای اطلاعرسانی در این مورد است، البته سعی کنید تمدید ددلاینهای کسب و کار شما تبدیل به یک اتفاق عادی نشود.
دعوت از مشتریان برای شرکت در رویدادها
دعوت از مشتریان برای رویدادی که توسط سازمان شما برگزار میشود و یا حامی آن هستید، میتواند برای مخاطبانی که مایل به ملاقات حضوری با تیم شما هستند جالب باشد.
دعوت از مشتری قدیمی به استفاده مجدد از برند
ترغیب یک مشتری قدیمی به استفاده مجدد از یک برند(ریتنشن مارکتینگ یا بازاریابی بازگشتی) کمهزینهتر از یافتن یک مشتری جدید است. بنابراین با ایجاد انگیزهای مثل تخفیف، بهانهای برای بازگشت مشتریان قدیمی به آنها بدهید.
ترغیب مشتریان به معرفی برند به دیگران
کسانی که مشتریان وفادار یک کسب و کار هستند از اینکه استفاده از یک محصول/خدمت باکیفیت را به خانواده و دوستان خود توصیه کنند خوشحال خواهند شد. میتوانید با ارسال یک ایمیل این کار را برای آنها تسهیل کنید.
ارسال پیامهای تبریک و مناسبتی
در مناسبتهای ملی، اتفاقات بزرگ اجتماعی، روزهای جهانی مربوط به کسب و کارتان و یا رویدادهایی مربوط به برندتان، مثل تولد Xسالگی آن یا سالگرد پیوستن کاربر به کسبوکار شما، کسب یک موفقیت جدید برای کسب و کارتان که به مشتریان مربوط است، و یا حتی در تولد مشتری، از ایمیلهای تبریک برای تحکیم ارتباط با مخاطب استفاده کنید.
در این جلسه به پاسخ سوال ایمیل مارکتینگ چیست رسیدیم و با کاربردهای بازاریابی ایمیلی آشنا شدیم. اگر این جلسه در جلب نظر شما برای یادگیری بیشتر ایمیل مارکتینگ موفق بوده و متوجه اهمیت آن برای کسب و کارتان شدهاید و حاضر نیستید این فرصت فقط در اختیار رقبای شما باشد، میتوانید در جلسات بعدی گام به گام به یک فرد حرفهای در ایمیل مارکتینگ تبدیل شوید. کافی است در خبرنامهی این بلوک یادگیری عضو شوید.
شما میتوانید نظرات و سوالات خود در مورد استفاده از سرویس ایمیل مارکتینگ را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.
در جلسهی دوم خواهیم آموخت:
روش های جمعآوری ایمیل
فرصتها و تهدیدهای unsubscribe
معرفی کلیدواژههای ایمیلمارکتینگ و شاخصهای موفقیت
منابع
- techcrunch.com
- statista.com
- econsultancy.com
- marketingland.com
- contentmarketinginstitute.com
- pewinternet.org
- hubspot.com
- theamericangenius.com
- campaignmonitor.com
ساخت فهرست ایمیل مشترکین (Subscribers List)
اگر تصمیم دارید ایمیل مارکتینگ را به استراتژی فعالیتهای دیجیتال مارکتینگ خود اضافه کنید، گام اول داشتن لیستی از مخاطبان است. همچنین اگر پیش از این ایمیل مارکتینگ را آغاز کردهاید، طبق آمارها در هر سال بهطور میانگین، حدود 22% از تعداد مشترکین فهرست ایمیلهای شما کاسته میشود و این یک مسئله طبیعی است، زیرا افراد با جابجایی از یک شرکت به شرکت دیگر، آدرس ایمیل خود را تغییر میدهند، اشتراک خود را لغو میکنند (unsubscribe میکنند)، یا اصلاً ایمیلها را بازگشایی نمیکنند. درنتیجه، شما همواره باید به فکر افزایش لیست ایمیلهای خود باشید تا این کاهش طبیعی جبران شود.
تبلیغ در فضای وبسایتهای معتبر ایرانی در مدیااد
مدیااد، به شما کمک میکند تا کمپینهای تبلیغاتی کسبوکار خود را در معتبرترین وبسایتهای ایرانی اجرا کنید و برند خود را در مقابل چشم مخاطبان هدفتان قرار دهید.
در زیر تعدادی از روش های جمعآوری ایمیل را توضیح میدهیم تا هم برای ساخت اولیه فهرست مشترکین و هم برای افزایش لیست از این راهکارها استفاده کنید. این روش ها تا جایی که ممکن است باید با تجربه کاربری سازگار باشند تا هر بازدیدکننده بتواند ساده و سریع ثبتنام کند و نیازی به طی مراحل طولانی نباشد.
روشهای جمعآوری ایمیل کاربران در سایت
روشهای مختلفی برای جمعآوری آدرس ایمیل کاربران وجود دارد. ابتدا باید از آن ها درخواست کنید و درواقع از آن ها برای ارسال ایمیلهای تجاری کسب اجازه کنید؛ زیرا در بعضی کشورها قوانینی مبنی بر رضایت مشتریان برای ارسال ایمیلهای تبلیغاتی وجود دارد. در ایران چنین قانونی بهطور رسمی گریبانگیر کسبوکارها نمیشود، اما ارسال ایمیل بدون کسب اجازه، وجهه برند شمارا در ذهن مخاطب مخدوش می کند و حس ورود به فضای شخصی او بدون کسب اجازه به وی منتقل میشود.
به این نکته توجه داشته باشید که به هیچ عنوان لیست ایمیل از شرکت های دیگر خریداری یا اجاره نکنید، همچنین از لیست ایمیل سایر وبسایت ها، دایرکتوریها و سیستم های جمعآوری ایمیل نیز استفاده نکنید؛ زیرا ارسال ایمیل به این آدرس ها بدون کسب اجازه از صاحبان ایمیلها است. لحظهای خودتان را جای کاربرانتان بگذارید، آیا به ایمیلهایی که بدون ثبتنام شما برایتان ارسال میشود توجه و اطمینان میکنید؟
جلسه دوم ایمیل مارکتینگ
برای جمعآوری ایمیلها عجله نکنید و لیست خود را به مرور زمان از طریق روش های زیر گسترش دهید:
به مشتریان فرصت های متعددی برای ثبتنام دهید!
فرم ثبت ایمیل برای عضویت در خبرنامه وبسایتتان را در صفحات مختلف آن قرار دهید. قرار دادن این فرم ها در نوار کناری یا نوار اصلی، کاربر را جذب نمیکند، اما قرار دادن یک فرم یا لینک ثبتنام در انتهای هر پست وبلاگ، کار هوشمندانه ای است؛ زیرا کاربران پس از خواندن آن پست میتوانند به مفید بودن محتوای وبسایت و همچنین محتوای ارسالی از طریق ایمیلها اطمینان حاصل کنند. همچنین، در انتهای هر پست، حتماً گزینه اشتراک یا فوروارد به دوستان را قرار دهید. حتماً فرم عضویت را در صفحه “درباره ما” قرار دهید، زیرا بازدیدکنندگانی که به این صفحه مراجعه میکنند، به کسبوکار شما علاقهمند شدهاند درنتیجه، بهترین فرصت برای دریافت ایمیل این افراد است.
از عبارت های جذاب برای دریافت ایمیل استفاده کنید!
به جای استفاده از عبارت های معمول مانند “در خبرنامه ما عضو شوید” یا “آدرس ایمیل خود را وارد کنید”، از عبارت های جذاب تری مانند “اگر میخواهید اولین نفری باشید که از اخبار جدید مطلع میشوید، اینجا را کلیک کنید و عضو خبرنامه ما شوید” برای تشویق بازدیدکنندگان به وارد کردن آدرس ایمیلشان استفاده کنید.
با ارائه هدیه، کاربران را به ثبت ایمیل تشویق کنید!
برای تشویق کاربران به عضویت در خبرنامه شما، از پیشنهاد های ویژه ای مانند تخفیف ها و جشنواره های فصلی، ارائه خدمات رایگان و هدایای ویژه استفاده کنید. بهعنوان مثال؛ قسمتی از مقاله را در وبسایت خود قرار دهید و از آنها بخواهید برای دانلود رایگان مقاله، عضو خبرنامه شوند یا ایمیلشان را در اختیار شما قرار دهند تا مقاله را برای آنها ارسال کنید. اگر کسبوکار شما امکان ارسال تخفیف ها و پیشنهادهای ویژه از طریق ایمیل را دارد، می توانید برای تشویق بازدیدکنندگان به عضویت، به آنها مژده دریافت این خبرها از طریق ایمیل را بدهید.
مشتریان را به معرفی سایت شما به دوستان شان تشویق کنید
از کاربران خود بخواهید سایت شمارا از طریق ایمیلهای جذابی که برای آن ها ارسال میکنید، به دوستانشان معرفی کنند و در ازای عضویت دوستانشان در سایت شما، کد تخفیف دریافت کنند.
از شبکه های اجتماعی استفاده کنید
بهعنوان مثال، یک فرم ثبتنام در صفحه کاری فیسبوک خود ایجاد کنید یا قسمتی از یک ویدئوی آموزشی جذاب را در صفحه اینستاگرام خود منتشر کنید و از کابران خود بخواهید که برای دریافت فایل کامل آن، آدرس ایمیل خود را برای شما ارسال کنند. در جلسات بعدی، در مورد ارتباط بین بازاریابی شبکه های اجتماعی و ایمیل مارکتینگ و راهکارهایی برای استفاده از پتانسیل این ارتباط بیشتر توضیح خواهیم داد.
از طریق کارت ویزیت تان ایمیل دریافت کنید
از مشتریان خود، افرادی که با شما تماس میگیرند، یا هنگام معرفی خود به آنها از طریق کارت ویزیتتان، درخواست کنید که آدرس ایمیلشان را در اختیار شما قرار دهند و به لیست شما بپیوندند.
در فرم خرید آنلاین درخواست اختیاری ایمیل داشته باشید
در فرم خرید آنلاین، نواری برای وارد کردن آدرس ایمیل (بهصورت اختیاری) قرار دهید.
در صفحه فرود یا لندینگ پیج تان ایمیل دریافت کنید
در تبلیغات آنلاین، لینکی برای ثبتنام قرار دهید و کاربران را به صفحه فرود (Landing Page) خود هدایت کنید.
استفاده از pop-up (زیاد توضیه نمی شود!)
استفاده از Pop-up (پنجره هایی که در هنگام حضور کاربر در وبسایت بهطور خودکار باز می شوند)؛ البته این روش، روش خوشایندی برای بازدیدکنندگان نیست و تجربه کاربری (UX) وبسایت شمارا تحت تاثیر قرار میدهد.
در رویداد و نمایشگاه های بازاریابی شرکت کنید
در رخداد های بازاریابی و نمایشگاه های تجاری شرکت کرده و از طریق دفترچه ثبتنام در خبرنامه به جمعآوری ایمیل بپردازید یا بعد از هر مکالمه و ملاقات در این رویدادها، ایمیل مراجعین خود را دریافت کنید.
از کارمندان خد بخواهید که اطرافیان شان را به عضویت دعوت کنند
کارمندان خود را از طریق پاداش مالی به اضافه کردن مشترکین (Subscribers) تشویق کنید. البته این روش هم روش توصیه شده ای نیست. اگر یک استارتاپ هستید و قصد معرفی محصول خود را دارید، شاید دعوت از آشنایان و دوستان کسانی که همکارتان هستند برای ارسال یک ایمیل قابل قبول باشد؛ اما اگر به هر دلیل آنها نسبت به دریافت ایمیل اقبالی نشان ندادند (ایمیل را بازگشایی نکردند، از طریق آن وارد وبسایت یا اپلیکیشن شما نشدند و …) آن ها را وارد لیست اصلی مخاطبان خود نکنید. این کار فرق زیادی با خرید توده ای لیست ایمیل ندارد. به جای این کار می توانید از همکاران و کارمندان خود بخواهید یکی از ایمیلهای حاوی پیشنهادهای ویژه را برای دوستان و آشنایان خود بفرستند تا آن ها را برای ورود به وبسایت شما و عضویت در آنجا تشویق کنند.
برگزاری مسابقه آنلاین (کاملا رایگان)
برگزاری مسابقه آنلاین رایگان در وبسایت بطوریکه بازدیدکنندگان فقط از طریق ثبتنام بتوانند در این بازی شرکت کنند و درنتیجه از این طریق به آدرس ایمیل بسیاری از بازدیدکنندگان دسترسی پیدا میکنید. همچنین میتوانید این مسابقه را در شبکه های اجتماعی نیز تبلیغ کنید.
پس از جمع آوری ایمیلها باید به فکر محتوای ایمیلهای ارسالی به مشترکین (Subscribers) باشید زیرا مهمترین فاکتور در ادامه مسیر ایمیل مارکتینگ، محتوایی است که مخاطبان شما از طریق ایمیل دریافت می کنند. می توانید ابتدا با یک خوشامدگویی دوستانه شروع کنید و سپس در مورد محصولات یا خدمات خود اطلاعاتی را ارائه دهید. در این مرحله میتوانید از مخاطب جدید خود در مورد علایقش و فرکانس دریافت ایمیلها (روزانه یا ماهانه) سوال کنید و درنتیجه با ارائه آنچه مورد نیاز مشتری است، مشتری را به برند خود وفادار کنید. در مورد محتوای ایمیلهای ارسالی و تدوین استراتژی برای ارسال، در جلسات بعدی به جزئیات بیشتری خواهیم پرداخت. برای اطلاع از آنها، کافی است با ثبت ایمیل خود در این بلوک یادگیری، به خانواده کالج تپسل بپیوندید.
اگر برای کسبوکار خود از راهکاری برای تکمیل لیست مشترکین استفاده کردهاید که در این جلسه به آن اشاره ای نشده است، در نظرات آن را با ما به اشتراک بگذارید.
امکان لغو اشتراک (Unsubscribe)
لغو اشتراک ایمیلی
در طی فرآیند ایمیل مارکتینگ، فراموش نکنید که به هر دلیلی ممکن است یک کاربر، دیگر تمایلی به دریافت ایمیلهای شما نداشته باشد و شما باید به مخاطب خود احترام بگذارید و امکان لغو اشتراک ایمیل را در نظر بگیرید تا هر زمان که کاربران اراده کنند بتوانند از لیست شما خارج شوند. لینک لغو اشتراک را بهصورتی که در معرض دید باشد، در قسمت بالا یا پایین هر ایمیل قرار دهید و اطمینان حاصل کنید که روند لغو اشتراک ساده و آسان و بهدوراز پیچیدگی باشد. کاربر نباید برای لغو عضویت فرآیندی طولانی را طی کند زیرا لحظهای که او به هر دلیلی تصمیم به توقف ارسال ایمیلها گرفته است، نشانهای از نارضایتی او از برند شما به چشم میخورد و طولانی کردن روند لغو عضویت، ممکن است این نارضایتی را در وی تشدید و بازگرداندن وی در آینده را مشکلتر کند.
در صورت قرار ندادن لینک لغو عضویت Unsubscribe، کاربران برای متوقف کردن ایمیلها، مجبور به Spam کردن ایمیلهای شما میشوند و این کار بهشدت به اعتبار کسبوکار شما آسیب میرساند، زیرا شمارا بهعنوان مزاحم کاربر شناسایی میکنند. درنتیجه، از پنهان کردن دکمه لغو اشتراک اجتناب کنید. اگرچه بالا بودن نرخ لغو عضویت زنگ خطر است، اما نگران نباشید. گامبهگام برای بهتر کردن ایمیلها باهم پیش خواهیم رفت و البته، کاربری که خواهان لغو اشتراک شده است را یک مشتری ازدسترفته نپندارید. در جلسات آینده در موردتعامل با این کاربران بیشتر خواهیم گفت.
شاخصهای موفقیت و آشنایی با Terminology ایمیل مارکتینگ
هنگام برنامهریزی هر کمپین ایمیل مارکتینگ، ابتدا باید اهداف خود را مشخص کنید. بعد از اجرای کمپین ایمیل مارکتینگ، برای اطمینان از صحت عملکرد آن باید شاخصهایی را بررسی کنید و در صورت نیاز نقاط قوت خود را شناسایی و تقویت کنید و نقاط ضعف خود را بهبود ببخشید. برای دانستن آنچه باید اندازهگیری کنید، به آگاهی کامل از این شاخصهای کلیدی عملکرد (Key Performance Indicator یا KPI) نیاز دارید.
نرخ بازگشایی یا (Open Rate (OR ایمیل
این شاخص، درصد تعداد دریافتکنندگانی که ایمیل را باز میکنند نسبت به تعداد کل دریافتکنندگان ایمیل را بیان میکند؛ اما باید به این نکته توجه داشت که این نرخ خیلی دقیق نیست؛ زیرا بعضی از اپراتورهای ایمیل مانند Hotmail، هنگامیکه کاربران صندوق ورودی خود را مرور میکنند، ایمیلها را بهصورت خودکار باز میکنند و بهطور غیرواقعی باعث افزایش نرخ بازگشایی میشوند. علاوه بر این، باز شدن ایمیل به معنی مطالعه آن توسط کاربر یا درگیر شدن او با محتوای ارسالی شما نیست. درواقع بالا بودن نرخ بازگشایی به معنای موفقیت در گام ابتدایی ایمیل مارکتینگ است و باعث سهولت طی گامهای بعدی میشود و پایین بودن آن به معنی کم بودن پتانسیل ایمیل مارکتینگ شماست. در جلسه سوم، به راهکارهایی برای افزایش نرخ بازگشایی و مهمترین پارامترهای تأثیرگذار در آن میپردازیم.
نرخ کلیک یا (Click-through Rate (CTR ایمیل
نرخ کلیک بیانگر درصدی از دریافتکنندگان است که بر روی لینک موجود در ایمیل کلیک میکنند. اگر این نرخ، عدد بالایی باشد، نشاندهنده محتوای خوب و تأثیرگذار شماست که باعث جذب مشتری شده است. افزایش نرخ کلیک، کلید افزایش درگیری کاربر با کسبوکار شماست و برای موفقیت در این کار، در جلسات بعدی راهکارهایی را ارائه خواهیم کرد.
داشتن یک ایمیل مارکتینگ خوب در سال ۲۰۱۸ را در کالج تپسل بخوانید.
نرخ همگرایی یا (Conversion Rate (CR در بازاریابی ایمیلی
نرخ همگرایی در هر کسبوکار و همچنین در هر بخش از عملیات بازاریابی معنایی متفاوتی دارد اما مفهوم کلی آن، نرخ محقق شدن هدف نهایی یک عملیات است. در فروش معنای نرخ همگرایی، تکمیل فرآیند خرید توسط مشتری است. در یک بازی آنلاین ممکن است رسیدن کاربر به مرحله مشخصی مبنای تعریف نرخ همگرایی باشد. نرخ همگرایی در یک کمپین تبلیغاتی ممکن است بر اساس ثبتنام کاربر در وبسایت و در یک کمپین دیگر، دنبال کردن کسبوکار شما در اینستاگرام تعریف شود.
در ایمیل مارکتینگ، منظور از نرخ همگرایی، نسبت تعداد اقدام نهایی که از کاربران میخواهید به تعداد کل کسانی که ایمیل به آنها ارسال شده است تعریف میشود. این اقدام میتواند عضویت در خبرنامه، دانلود اپلیکیشن، دانلود یک مقاله، کلیک برای خرید محصول جدید شما و … باشد. نرخ کلیک درواقع، درصدی از دریافتکنندگان ایمیل است که پس از باز کردن ایمیل شما و کلیک روی لینک مربوطه، اقدام موردنظر شمارا انجام دادهاند.
جلسه دوم ایمیل مارکتینگ
نرخ بازگشت سرمایه یا (Return on Investment (ROI
برای محاسبه این نرخ باید از این فرمول استفاده کنید:
100* ( سرمایهگذاری روی ایمیلها /(سرمایهگذاری روی ایمیلها – فروش حاصل از ایمیلها )
هرچه این نرخ، عدد بالاتری داشته باشد، نشاندهنده بهینه بودن فرآیند ایمیل مارکتینگ و بالا بودن بازده آن برای کسبوکار شماست. مدیران ارشد هر سازمان معمولاً به این شاخص علاقهمندی نشان میدهند و اگر میخواهید گزارشی از فعالیتهای ایمیلی خود به مدیرتان ارائه دهید، این مهمترین شاخص خواهد بود.
نرخ لغو اشتراک یا (Unsubscribe Rate (UR
تعداد دریافتکنندگانی که روی لینک لغو اشتراک کلیک کرده و از فهرست مشترکین شما خارجشدهاند نسبت به تعداد کل افرادی که ایمیل دریافت کردهاند. همانطور که در بالا توضیح داده شد، لینک لغو اشتراک باید بهوضوح مشخص باشد و تنها با یک کلیک و بهسادگی انجام شود. اگرچه بالا بودن نرخ لغو اشتراک نامطلوب است اما بهتر از بالا بودن نرخ شکایت اسپم است.
نرخ شکایت اسپم یا Spam Complaint Rate
تعداد دریافتکنندگانی که ایمیلهای شما را spam میکنند نسبت به تعداد کل دریافتکنندگان ایمیل است. واضح است که نرخ بالای این عدد مطلوب نیست. این نرخ لزوماً به معنای نامناسب بودن محتوای ایمیلهای شما نیست، بلکه بسیاری از مشتریان بدون باز کردن و خواندن ایمیلها، تنها بهعنوان راهی کوتاه برای Unsubscribe کردن، از Spam کردن استفاده میکنند.
نرخ پرش یا Bounce Rate در ایمیل
این نرخ پرش، تعداد ایمیلهای غیرقابل تحویل نسبت به تعداد کل ایمیلهای ارسالی است و به دودسته سخت و نرم (hard & soft) تقسیم میشود. در دسته اول، آدرس ایمیل اشتباه است که این آدرسها باید فوراً از لیست حذف شود. دسته دوم به دلیل مشکلات موقتی مانند پر بودن صندوق ورودی یا خاموش بودن سرور، اتفاق میافتد.
نرخ تحویل یا Delivery Rate
این نرخ، تعداد ایمیلهای تحویل دادهشده تقسیم بر تعداد ایمیلهای ارسال شده است و نشاندهنده میزان کیفیت و کارایی لیست ایمیلهای شماست.
نرخ رشد فهرست یا List Growth
میزان افزایش تعداد مشترکین (Subscribers) از روشهای مختلفی که در بالا به آنها اشاره شد؛ زیرا بهصورت طبیعی، از تعداد مشترکین بهتدریج کاسته میشود و شما همواره باید در حال گسترش لیست ایمیل خود باشید. سعی کنید این نرخ را همواره بزرگتر از صفر نگاه دارید و اجازه ندهید نرخ ریزش مخاطبان بیشتر از نرخ افزایش آنها باشد.
شاخصهای میانی ایمیل مارکتینگ
ایمیل
برخی شاخصها مستقیماً به ایمیل مارکتینگ مربوط نیستند، بلکه نتایجی در مورد جنبههای کلیتری از کسبوکار هستند که میزان اثرگذاری ایمیل مارکتینگ در آنها را بررسی میکنیم. این شاخصها عبارتند از:
ترافیک سایت یا Site Traffic
ایمیلها اغلب از طریق موبایل باز میشوند ولی دریافتکننده ممکن است از طریق کامپیوتر یا دستگاهی دیگر آن ایمیلها را باز و سپس به وبسایت شما مراجعه کنند. پس از ارسال ایمیل، میزان افزایش ترافیک وبسایت را در نظر بگیرید. بااینکه روش دقیقی برای اندازهگیری نیست اما نشاندهنده عملکرد کلی ایمیلها ارسالی است.
زمان حضور در وبسایت یا Time on Site
زمان دقیقی که دریافتکننده ایمیل پس از کلیک روی لینک موجود در ایمیل در وبسایت شما میگذراند.
میانگین زمان قبل از خرید یا Average Time Before Purchasing
مدتزمانی که بین دریافت ایمیل و خرید نهایی طی میشود را زمان میانگین قبل از خرید میگویند که میتواند بین چند ماه تا یک سال نیز طول بکشد.
مقدار فروش کل یا Total Sales
اگر از یک کمپین ایمیلی برای افزایش فروش بخشی از محصولات خود استفاده کردهاید، فقط فروش آیتمهایی که در ایمیلها ذکرشده را حساب نکنید بلکه، کل فروش آیتمهای دیگر که در وبسایت موجود است و مشتری پس از کلیک روی لینک موجود در ایمیل، اقدام به خرید آنها میکند را نیز اندازهگیری کنید؛ که آن را فروش کل مینامند.
صرفهجویی در هزینه یا Cost Savings
میزان هزینههایی که در ایمیل مارکتینگ نسبت به استفاده از دیگر کانالها و کمپینها صرفهجویی میشود. از جلسه اول به خاطر دارید که ایمیل مارکتینگ یکی از ارزانترین راهکارهای بازاریابی دیجیتال است.
هزینه به ازای جدب سرنخ یا Cost per Lead
میزان هزینهای که بهطور میانگین برای جذب کاربر جدید از طریق ایمیل مارکتینگ صرف میشود.
در این جلسه با مقدمات مهمی از ایمیل مارکتینگ آشنا شدیم:
- چگونه فهرستی از مشترکین بسازیم.
- از گزینه لغو اشتراک در همه ایمیلها استفاده کنیم.
- با اصطلاحات و شاخصهای موفقیت ایمیل مارکتینگ آشنا شدیم.
چگونه نرخ بازگشایی ایمیل ها را افزایش دهیم؟
نرخ بازگشایی نسبت تعداد کسانی که ایمیل را باز میکنند به تعداد کل دریافتکنندگان ایمیل را اعلام میکند و میتواند میزان توجه مشترکین شما به محتوای ایمیلهایی که برای آنها ارسال میکنید را نشان دهد. هرچه میزان این نرخ بالاتر باشد، امکان موفق بودن ایمیل مارکتینگ نیز بیشتر خواهد بود.
در این جلسه، راهکارهایی برای افزایش نرخ بازگشایی ارائه میدهیم که رعایت کردن هر یک از این نکته ها منجر به بهبود بازده تبلیغاتی میشود. همچنین یکی از مؤثرترین روشهای عملی برای بهبود ایمیلها، یعنی تست A/B در ایمیل را معرفی کرده و یک کمپین موفق ایمیلی را بررسی خواهیم کرد.
نرخ بازگشایی ایمیل
افزایش نرخ بازگشایی یا Open Rate ایمیل
پس از ارسال ایمیل، باید اطمینان حاصل کنید که توسط مشترکین شما باز میشود. دلایلی ممکن برای پایین بودن نرخ بازگشایی ایمیلها میتوانند شامل مواردی نظیر خرید لیست ایمیل از شرکتهای دیگر و عدم جذب مشتریان واقعی، وجود تعداد زیاد مشترکین غیرفعال در لیست شما، خستهکننده بودن موضوع ایمیل ها و … باشند. نکته هایی که باید برای افزایش نرخ بازگشایی رعایت کنید شامل موارد زیر است:
1- ایجاد تأثیر اولیه مناسب
نام فرستنده و عنوان ایمیل دو موردی است که دریافتکنندگان در ابتدا میبینند و به آنها توجه میکنند. درنتیجه برای جلب نظر دریافتکنندگان ایمیل و تشویق آنها به باز کردن آن، موارد زیر را رعایت کنید؛ در غیر این صورت آنها بهراحتی از ایمیل صرف نظر میکنند یا آن را حذف میکنند.
نام فرستنده (The Sender): ایمیل ارسالی از طرف یک شرکت مانند sales@companyxyz.com بیشتر جنبه تبلیغاتی دارد، اما اگر ایمیل با نام و نام خانوادگی یکی از کارمندان آن شرکت و ترجیحاً آشنا باشد، شخصیتر است و دریافتکنندگان به احتمال بیشتری آن را باز میکنند، اما دقت کنید طبق تحقیقات استفاده از نام کوچک به تنهایی، باعث کاهش نرخ بازگشایی میشود.
عنوان (The Subject Line): بر اساس تحقیقات، 34% از دریافتکنندگان مهم ترین عامل برای باز کردن ایمیل را عنوان آن میدانند. در واقع، 69% از مردم قبل از باز کردن ایمیل، تنها به دلیل موضوع ایمیل آن را بهعنوان Spam علامتگذاری میکنند. برای ترغیب مخاطب به باز کردن ایمیل، عنوان آن باید دارای ویژگی های زیر باشد:
کوتاه و مختصر بودن عنوان ایمیل
اگرعنوان ایمیل طولانی باشد، به خصوص در تلفنهای همراه، توسط دریافتکننده نادیده گرفته میشود. توصیه میشود که تعداد کاراکترهای موضوع ایمیل کمتر از 50 کاراکتر باشد تا مطمئن شوید که دریافتکنندگان با یک نگاه اجمالی تمام عنوان را خواندهاند. بهمنظور کوتاه کردن موضوع، جزئیات را حذف کنید. بهعنوانمثال، عنوان “سفارش شما در حال انجام است” از عنوان “سفارش # 9435893458358 در حال انجام است” بهتر است.
شخصی سازی ایمیل
استفاده از تاکتیک های شخصی سازی بسیار مؤثر است. بهعنوانمثال، استفاده از نام دریافتکننده در ابتدای عنوان ایمیل نه تنها باعث افزایش نرخ بازگشایی بلکه باعث افزایش نرخ کلیک (CTR) و حفظ مشتری در آینده نیز میشود. یا عنوان ایمیل را با شهر محل سکونت کاربر مطابقت دهید؛ مثلاً “بهترین رستورانهای موجود در اصفهان” بهعنوان موضوع ایمیل، میتواند دریافتکننده اصفهانی را به باز کردن آن ایمیل تشویق کند.
صداقت و عدم اغراق جهت جلب اعتماد کاربر
تنها برای افزایش نرخ باز کردن ایمیل، وعده هایی که قادر به انجام دادن آنها نیستید را در موضوع ایمیل خود مطرح نکنید؛ زیرا در طولانی مدت باعث صلب اعتماد مشترکان و حتی لغو اشتراک آنها میشود.
شفافیت در عنوان
عنوان به دور از ابهام باشد و بهصورت واضح نشان دهنده محتوای موجود در ایمیل باشد. بهعنوانمثال، “کتاب جدید شما در این ایمیل موجود است”. اگر دریافتکننده ایمیل را باز کند ولی محتوایی را که طبق عنوان ایمیل مطرح شده نیابد، به احتمال زیاد ایمیلهای شما را Spam خواهد کرد.
استفاده از مهلت زمانی
اعلام ددلاین و ترغیب کاربر به بازگشایی ایمیل برای استفاده از یک فرصت، معمولا نرخ بازگشایی را افزایش میدهد. بهعنوانمثال، نوشتن “فقط امروز” یا “تنها 24 ساعت فرصت دارید” در عنوان ایمیل، دریافتکننده را به باز کردن ایمیل ترغیب میکند.
رعایت نکات نگارشی
تمام جمله با حروف بزرگ نباشد و از علامت تعجب (!) نیز بیش از حد استفاده نشود. حروف بزرگ را تنها برای قسمتی از جمله استفاده کنید که تاکید بیشتری روی آن دارید.
طرح پرسش در عنوان
انجام دادن آزمون A/B بر روی موضوع ایمیل. برای بدست آوردن آنچه که برای مخاطبان مفید و جذاب است، از این آزمون استفاده میشود که در ادامه مطلب بهصورت کامل توضیح داده میشود.
با ایموجی جلب توجه کنید!
استفاده از ایموجی و علائمی که باعث جلب توجه کاربر در میان انبوه ایمیلهای صندوق ورودی میشود ولی نباید بیش از حد از این علائم استفاده کرد.
اجتناب از عبارات SPAMMY
اسپم ایمیل
عباراتی مانند “رایگان”، “50% تخفیف”، “شما برنده شدید”، “بهترین فرصت تمام عمرتان” و… بر دریافتکننده تأثیر منفی میگذارد و علیرغم تصور اولیه، انگیزه او را برای بازگشایی ایمیل کاهش میدهد.
تبلیغ در فضای وبسایتهای معتبر ایرانی در مدیااد
مدیااد، به شما کمک میکند تا کمپینهای تبلیغاتی کسبوکار خود را در معتبرترین وبسایتهای ایرانی اجرا کنید و برند خود را در مقابل چشم مخاطبان هدفتان قرار دهید.
2- تقسیمبندی لیستها و انتخاب لیست مناسب
از آنجایی که بهتر است مشترکین خود را در لیستهای مختلف دستهبندی کنید (در این مورد در جلسات آینده بیشتر توضیح خواهیم داد، برای اطلاع از این جلسات کافی است ایمیل خود را در این بلوک یادگیری ثبت کنید.) سعی کنید عنوانی که برای ایمیل انتخاب میکنید را براساس علایق افرادی که در آن لیست هستند انتخاب کنید. برای مثال، اگر شما یک فروشگاه آنلاین پوشاک دارید بهتر است لیست مشتریان خانم و آقا را مجزا کنید و در انتخاب عنوان ایمیل محصولات جدید که برای مشترکین خود میفرستید، کلمات متناسبی را برای هر دسته به کار ببرید. تقسیمبندی لیست ایمیل معمولا براساس این دو دسته معیار انجام میشود:
داده های آماری: جنسیت، محل زندگی، شغل، سن
داده های رفتاری: استفاده مشترکین از محصولات شما، محصولات خریداری شده توسط مشترکین، آخرین کلیک روی ایمیل، زمان خرید و … برای پی بردن به علایق مشتریان
تقسیم بندی لیست ایمیل ها به گروههایی با سلیقه های یکسان، شما را قادر به ارسال انبوه ایمیلهای مرتبط و متمرکز بر موضوعی خاص میکند؛ و این توجه به علاقه مخاطب، او را به باز کردن ایمیل ها ترغیب خواهد کرد. برای این منظور، راه هایی برای پیدا کردن علایق مشترکین خود پیدا کنید؛ یکی از این راهها site tracki