اگر به دنبال یک آموزش تخصصی و جامع برای افزایش هوش هیجانی خود هستید به شما پیشنهاد میکنم همین الان وارد لینک زیر شوید تا 3 راز مخفی را با شما در میان بگذاریم:

https://bememim.com/emotional-intelligence/

 

شما گروه بزرگی از سبک‌های کاری متنوع را مدیریت می‌کنید، و به نظر می‌رسد هیچ‌کس با هم کنار نمی‌آید. شما یک فروشنده هستید، اما اخیراً فروش شما کاهش یافته است. شاید به دلیل اینکه همه همیشه «مشغول هستند» یا روابط شما با خانواده به دلیل فقدان تفاهم تیره شده است، دوستی‌ها از بین می‌روند . وجه اشتراک همه این موقعیت ها چیست؟ شما می توانید با یادگیری نحوه بهبود هوش هیجانی به رفع آنها کمک کنید .
 
 
 

هوش هیجانی چیست؟

هوش هیجانی توانایی درگیر کردن احساسات دیگران در حین درک، مدیریت و بیان احساسات خود است . این شامل همدلی یا توانایی داشتن همان احساسی است که شخص دیگری دارد. اما فراتر از این است که مهارت‌های دیگری مانند حل تعارض و ایجاد رابطه و همچنین توانایی تنظیم احساسات خود را در بر می‌گیرد.
 
بر خلاف هوش فکری (IQ) که بر مهارت شناختی متمرکز است، توسعه هوش هیجانی (EQ) بر مهارت ارتباطی متمرکز است. کسانی که می دانند چگونه از نظر عاطفی باهوش باشند، می توانند اطلاعات را بگیرند، پردازش کنند و با همدلی و درک پاسخ دهند. آن‌ها شنونده‌های عالی هستند، به جای واکنش‌پذیر، فعال هستند و اغلب در بحران خوب هستند - همه ویژگی‌هایی که به آنها کمک می‌کند تا پیشروی کنند.
 
 
 
 

چرا هوش هیجانی مهم است؟

هوش هیجانی یکی از قوی ترین شاخص های موفقیت در کسب و کار و زندگی است. فوربس گزارش می دهد که بر اساس مطالعه ای که بر روی بیش از 358 مدیر انجام شده است، مدیران با بالاترین عملکرد در هوش هیجانی امتیاز بالایی کسب کرده اند – بطور قابل توجهی بالاتر از گروهی با عملکرد پایین تر. 
 
مدیرانی که می‌دانستند چگونه از نظر احساسی باهوش باشند، شایستگی‌هایی از جمله رهبری ماهرانه ، اعتماد به نفس و توانایی برنده شدن و تأثیرگذاری بر دیگران را نشان دادند. جالب اینجاست که مدیران برنده نمرات بالایی را از همتایان و سرپرستان خود دریافت کردند، اما از زیردستان خود نمرات بالایی دریافت کردند. علیرغم داشتن ظاهر هوش هیجانی در جمع همسالان، EQ مدیران برای زیردستان آشکار نبود. 
 
این علم به ما چه می گوید؟ به همان اندازه که به ما آموزش داده شده است که برای فعالیت های فکری ارزش قائل شویم، در واقع توانایی شما برای احساس احساسات، پرورش روابط و نشان دادن شخصیت قوی است که درهای زندگی را باز می کند. از آنجایی که روابط همه کار و زندگی را هدایت می کند، یادگیری چگونگی بهبود هوش هیجانی باعث بهبود بهره فکری شما می شود. خیلی مهمه
 
 
 
 
 

چگونه هوش هیجانی را تقویت کنیم؟

 
آیا ترفندی برای بهبود هوش هیجانی وجود دارد ؟ یادگیری چگونگی ایجاد هوش هیجانی یک موضوع ذهنی است. شما باید دیدگاه خود را تغییر دهید تا بر احساسات ، افکار و اعمال خود کنترل داشته باشید .  
 
 
 

1. تشخیص دهید که واقعا چه احساسی دارید

اولین کلید برای اینکه چگونه از نظر عاطفی باهوش باشیم ، شناخت احساسات خود است. عمیقاً حفاری کنید و از خود بپرسید که واقعاً چه احساسی دارید. تمرین تمرکز حواس راهی اثبات شده برای به دست آوردن دیدگاه نسبت به احساسات خود است تا بتوانید احساسات منفی را مدیریت کرده و از احساسات مثبت استفاده کنید. همانطور که نسبت به احساسات خود آگاهی پیدا می کنید، می توانید به نحوه صحبت خود با خود و دیگران توجه بیشتری داشته باشید.
 
وقتی به کلماتی که استفاده می کنید توجه داشته باشید، با دیگران همدلی پیدا می کنید، که روابط شما را تقویت می کند و به شما کمک می کند روابط جدید بسازید. با افزایش وضوح احساسی شما، در برابر چالش ها انعطاف پذیرتر می شوید. به جای اینکه احساس کنید بر سختی غلبه کرده اید، می توانید از آن درس بگیرید و به عقب برگردید.
 
 
 
 
 

2. عواطف خود را بپذیرید و از آنها قدردانی کنید

بهبود هوش هیجانی به معنای انکار احساسات شما نیست. احساسات شما هرگز اشتباه نیست. آنها برای حمایت از شما هستند، پس در مورد احساستان صادق باشید. وقتی یاد می گیرید که احساسات خود را تأیید کنید، بهتر می توانید احساسات دیگران را تأیید کنید، که یکی از اجزای اصلی تمرین همدلی است.
 
نزدیک شدن به احساسات خود با نگرش کنجکاوی به شما این امکان را می دهد که مسیر عاطفی فعلی خود را قطع کنید تا هر چیزی که شما را آزار می دهد حل کنید. وقتی نسبت به احساسات خود باز هستید، بهتر می توانید تفکر و استدلال خود (و دیگران) را درک کنید bememim.com
 
.
 
 
 
 

3. باور عمیقی نسبت به خود ایجاد کنید

وقتی واقعاً باور داشته باشید که مهم نیست چه اتفاقی بیفتد، می توانید بر آن غلبه کنید، یک اعتماد به نفس غیرقابل توقف کشف خواهید کرد - که کلید یادگیری چگونگی بهبود هوش هیجانی است . برای ایجاد اعتماد به نفس در هر موقعیتی، به زمان دیگری فکر کنید که با موفقیت با یک احساس مشابه برخورد کرده اید. اگر یک بار آن را انجام داده اید، می توانید دوباره آن را انجام دهید. با فکر کردن به موفقیت‌های قبلی، می‌توانید با اطمینان در زمین‌های نامشخص حرکت کنید.  
 
برای آماده شدن برای رویارویی با احساسات خود در آینده، نحوه برخورد با احساسات دشوار را تمرین کنید. از موفقیت های قبلی خود به عنوان منبعی برای بهبود هوش هیجانی استفاده کنید. با آماده شدن، احساس خود کارآمدی خود را برای مقابله با چالش های آینده تقویت می کنید.
 
 
 
 
 
 

4. خودآگاهی را در آغوش بگیرید

یادگیری چگونگی بهبود هوش هیجانی به معنای شناخت خود است. پذیرفتن احساسات شما نقطه شروع شما برای یک فرآیند مادام العمر خودیابی است. تسلط عاطفی مستلزم یک خودآگاهی است که در آن شما نه تنها احساسات خود را تشخیص می دهید بلکه متوجه می شوید که چگونه بر رفتارهای شما تأثیر می گذارد. همانطور که خودآگاه تر می شوید، خود را بیشتر می پذیرید و نسبت به دیگران  همدل تر می شوید.
 
همانطور که از خودآگاهی برای کشف چگونگی ایجاد هوش هیجانی استفاده می کنید، مدیر درونی خود می شوید. به جای واکنش به موقعیت‌ها بدون اینکه دلیل آن را بدانید، می‌توانید آنچه را که شما را هدایت می‌کند بررسی کنید. به جای تکانشی بودن، می توانید واکنش های خود را کاهش دهید و انتخاب های استراتژیک داشته باشید. چه احساساتی بهترین ها را از شما دریافت می کنند و چگونه می توانید پاسخ سالم تری را انتخاب کنید؟ 
 
 
 
 
 

5. تکنیک های مدیریت هیجاانات را بیاموزید

Psychology Today در مورد ارزش هوش هیجانی در مسیریابی زندگی و روابط گزارش می دهد. برای درک واقعی چگونگی بهبود هوش هیجانی ، متخصصان توصیه می کنند که کنترل احساسات خود را به دست بگیرید. بهبود هوش هیجانی یعنی خونسردی در برابر استرس به جای واکنش نشان دادن. برای آرام ماندن در یک بحران، ماهیت کل نگر حالت اوج خود را به خاطر بسپارید . برای حفظ آرامش، در لحظه حال مراقب بدن خود باشید.
 
آگاهی از ارتباط ذهن و بدن خود به شما کمک می کند بر استرس غلبه کنید و با دیگران ارتباط برقرار کنید. اگر پس از پرداختن به استرس خود، همچنان نیاز به رهاسازی احساسات دشوار مانند خشم، ترس یا غم دارید، به خود اجازه استراحت بدهید. با توسعه مهارت عاطفی، بهتر می توانید خودتان را مدیریت کنید و با دیگران ارتباط برقرار کنید.
 
 
 
 
 

6. با احساسات دیگران هماهنگ شوید

بهبود هوش هیجانی روابط شما را متحول می کند. هماهنگی با احساسات خود باعث می شود که شما نسبت به احساسات دیگران آگاهی بیشتری داشته باشید، که ظرفیت شما را برای روابط سالم افزایش می دهد. شما می توانید نگرانی های دیگران را درک کنید، نشانه های عاطفی را انتخاب کنید و به راحتی با دیگران ارتباط برقرار کنید. وقتی بتوانید به نیازهای عاطفی خود رسیدگی کنید، از نظر عاطفی بیشتر در دسترس هستید - به عنوان یک شریک، دوست، همکار و عضو خانواده bememim.com
 
 
برای هماهنگی واقعی با احساسات دیگران، گوش دادن عمیق را تمرین کنید. اکثر مردم گوش دادن را به عنوان انتظار برای پاسخ تلقی می کنند. در حالی که طرف مقابل در حال صحبت کردن است، آنها استدلال خود را فرموله می کنند یا گفتگو را به خود ربط می دهند. این واقعا گوش دادن نیست. گوش دادن عمیق شامل پذیرش نظر طرف مقابل و تلاش برای درک آن است، نه اینکه فقط با نظر خود پاسخ دهید.
 
 
 

7. خود را ثابت کنید

وقتی از قاطعیت صحبت می کنیم، در مورد پرخاشگری یا سلطه جو بودن صحبت نمی کنیم. ارتباط قاطعانه در واقع سالم ترین و موثرترین سبک ارتباطی است . این به معنای وارد شدن به چهره مردم نیست - این یک سبک ارتباطی تهاجمی است. ارتباط قاطعانه به این معناست که عقیده یا احساسات خود را به شیوه ای قوی و مطمئن بیان کنید و در عین حال به نظرات دیگران نیز احترام بگذارید.   
 
ابراز وجود بخشی از یادگیری چگونگی بهبود هوش هیجانی است ، زیرا مستلزم برقراری ارتباط مستقیم با دیدگاه ، خواسته ها و نیازهای خود و در عین حال احترام به دیگران است. همانطور که با زمینه احساسی خود هماهنگ می شوید، می توانید خود را به گونه ای مطرح کنید که روابط شما را تقویت و عمیق تر کند.
 
 
 
 

8. هیجان زده شوید و اقدام کنید

تونی می‌گوید: «یک تصمیم واقعی با این واقعیت سنجیده می‌شود که شما اقدام جدیدی انجام داده‌اید». برای اینکه واقعاً در چگونگی بهبود هوش هیجانی تسلط داشته باشید، باید به آنجا بروید و تمرین کنید. یک هدف یا نقطه عطف جدید تعیین کنید و پیشرفت خود را دنبال کنید. از منطقه راحتی خود خارج شوید . با افراد زندگی خود گفتگوهای معنادارتری داشته باشید. حضور بیشتری داشته باشید.  
bememim.com
 
پیدا کردن یک مربی ، پیوستن به یک گروه مغز متفکر یا استفاده از مربیگری برای کمک به توسعه هوش هیجانی خود را در نظر بگیرید . هدفمند خود را در موقعیت هایی قرار دهید که هوش هیجانی مورد نیاز است. وقتی تسلط عاطفی خود را با پاسخگویی به دیگران به کار می گیرید، در روابط شخصی و حرفه ای خود پاداش خواهید گرفت.
 
 
 

مطالعه بیشتر

bememim.com

https://online.hbs.edu/blog/post/emotional-intelligence-in-leadership#:~:text=Emotional%20intelligence%20is%20defined%20as,popularized%20by%20psychologist%20Daniel%20Goleman.

https://www.tonyrobbins.com/personal-growth/how-to-improve-emotional-intelligence/

https://www.helpguide.org/articles/mental-health/emotional-intelligence-eq.htm